Rabu, Jun 20, 2012

Resume that sells! (without prejudice)


Lelong lelong lelong!! Hohoho dah lama tak jadi poyo.

Lately byk menerima Resume daripada Para Pencari Majikan. As recruiter utk localize unit, at least satu hari aku terima 2 resume yg tidak diminta. In the time yg kita buat advertisement or opening, lagi la banyak resume yang masuk.

So dengan sedikit pengalaman yg ada, kalini aku nk share tips2 utk menghasilkan Resume yg akan dibaca oleh recruiter mcm aku ni, atleast pun dibaca oleh aku.

Sebab kalo kami tak baca, tak payah ceritala pasal nk consider utk shortlisted and might not. Almaklumlah, recruiter ni pun manusia juga, bila dah resume menimbun depan mata, keje laen lagi nk buat maka kami akan bersikap selective utk membaca resume yg diterima.

Back to the tips..

Tips No 1 – Summarize!

Resume as it names, should tells ur great life history in short and sweet summary form. Meaning to say, summarize ur self in the resume. Bukannya tulis hikayat Merong Mahawangsa dik, berjela-jela. Serious aku give up bila bukak2 tgk 6 pages…7 pages etc. Weh igt aku xde keje laen nk buat? Pastu jgn mimpi aku nk print sebab membazir kertas je kot. Makanya utk fresh graduate, 2 pages is enough.

Tips No 2 – Back to basic!

Dalam hal ni aku maybe a bit conventional. Formats resume biar simple and clean. Too many boxes, column, row etc is cluttering. Hierarchy tolong jaga, susun info ikut keutamaan. Paling menarik mata kami is ur pointer and field of study, biasanya aku tgk itu dulu. Tp kalo kena selak byk kali baru jumpa..hmmm abaikan.

Tips No 3 – Picture speaks louder!

Memandangkan tak kenal maka tak cinta maka gambar yg dipilih tu tolongla letak gambar terbaek yg korang ada. Gambar yg jelas, berimej sopan, kemas dan nampak macam pandai serta boleh diharap. Budak2 sekarang ni memang pakar bergaya, mcm2 pose aku dpt dlm resume. Tapi dik, persepsi mcm mana yg anda nk kami interpret, maka gambar begitulah yg perlu dikepilkan. Depends la syarikat mcm mana juga.

Cakap pasal gambar, now trending kot siap tunjuk gambar masa di kampus, training etc. Good to have that kalau ianya tidak memanjangkan resume anda. Otherwise keep it during the interview session later on je.

Tips No 4 – Mind ur Language!

Heee bukan nk kata bersopan santun tu. Tp ia lebih kepada jaga ejaan, grammar, komposisi ayat etc. aku tahu ini bukan karangan bahasa tapi ia boleh jadi factor utk membezakan 10 org calon yg punyai kelayakan serupa. Ada recruiter yg nampak je silly2 linguistics’ mistake ni, terus delete resume tu. Macam aku oke lagi sebab aku belom muak kot baca resume.

Itu ajela buat masa ni, after all this is just my personal observation and opinion. Selamat menulis resume and maju jaya dlm usaha anda untuk mencari majikan!

Thanks!


we are here to help u :)

Tiada ulasan:

Winter Sonata

Annyeonghaseyo, fellow wanderlust enthusiasts! Join me as I take you on a rollercoaster ride through my unforgettable journey to Korea from ...