Khamis, Januari 29, 2015

Susah ke nak cari kerja??

Assalammualaikum...
Harini rasa terpanggil nak share personal experience masa sibuk cari pekerjaan lebih kurang 9 tahun lepas.

Aku graduate tahun 2005, bulan 3. Konvo bulan 8. Dapat kerja yang kekal like sekarang ni bulan Jan 2006. So kalau tengok timeline tu macam tak la lama sangat aku memburu kerja. But proses nye cukup jerih dan tempoh yg tak sampai setahun tu memang cukup menyeksakan.

Masa final sem, aku dan roommate dah mula hantar resume to syarikat2 ternama yg kami tahu..refer yellow pages hehe. 

Out of many tu, aku dpt panggilan temuduga drpd DBP utk post marketing eksekutif. That was few weeks before my final exam. Naik kereta api dr Jb turun kl on day trip just to attend the interview. Memang tak berjaya la. Aku tak kisah cuma terkilan dgn alasan DBP je, dia kata awk tak habis belajar lagi, kami nk cari calon yg ready to work. Dahtu nape panggil?  Kan dh tulis dlm resume, date ready to 
work. Memang kena sound la pcik2 tu, siapa kenal taula tahap ke blantenan aku hehe. Masa muda lagi lazer rasanye.

Next dpt call drpd RHB bank cwgn Masai. This time we both dapat, me and my roommate. Temuduga tu jatuh pd ari sama kami sit on our final paper in final exam for our final semester...haha byk giler final. Mujur dia buat ptg so abes exam je kami naik moto dr skudai ke masai...aku bonceng jela. Maybe sebab aku tak desperate sgt time tu and lebih pd nk cari exposure on temuduga so aku keep on my playful personality time interview...result tak dpt selalu but eventually aku failed la tmdg tu cuma still happy sebab my roommate dpt that post and dia pun mula la bekerja di sana lepas kami abes belaja. 

Meantime aku pre official unemployed. Belum official sebab belum convo hehe. Sambil tunggu panggilan yg lain, aku buat mcm drama melayu tu.. beli paper, tgk iklan jawatan kosong and simply pegi walk in interview. From a few yg aku pegi most jawatan marketing or sales reject aku sebab takde lesen memandu. Aku pun balek kg and ambek lesen memandu...which is kena belaja sekali la sebab x pandai pun memandu.

Lepas dpt lesen aku resume job hunting still ala2 drama melayu tu....turun naek bangunan. Kalini reject gak sebab konon xde kenderaan plak..adoi la camne nk keje kalo kena nk ada belaka ni? Putus asa?? Hampir gakla...

Ada gak yg sangkut tp mmg keje sales yg basic la...aku buat je. Pernah jd agen tmnet jual pack tm dr rumah ke rumah...2 hari je. Pernah jual brg kilang dr kilang ke kilang...3 hari je kot. Pernah keje convenient store...half day je sebab kena kira stok beer. Pernah jual buku grolier international..buku tu selalu ada time expo baby....lama sikitla, 2 weeks...sebab aku suka dpt belaja komunikasi in english....the team teach me a lot in english. Last sekali join Ogawa kat subang parade, ni keje sebulan and merasa dpt gaji yeee...dpt gak la komisen sebab berjaya jual 2 brg dgn bantuan manager kedai tu.

Masa nk resign pun boss bodek lagi. Dia kata ur future is good here sebab u r among few malay in Ogawa, if u want i can give u office work at our office in shah alam..masa tu dia baru tau aku ada degree. Tp aku dh nekad nk quick sebab ada offer lain yg aku dh sign pun 1 yr contract.

aku keje plak as data entry kat fis datalink sdn bhd jalan tar. Kontrak setahun gj pun 1.3k je...tp buat je drpd menggangur buang masa. Seronok gak keje dinu sebab senior baek2 belaka...as the youngest and masih bujang selalu jd bahan la kan. Tp hari2 ada org belanja makan so gj ciput pun blh survive la plus ddk rumah mcik n x byr sewa heee thx acik!

Tetiba dpt call drpd affin bank...aku ada apply prog apprentice. Sebab mohon...dia suruh tulis esei pasal diri sendiri 1000 words instead of resume...kind of fun rite? So aku mohon. Time temuduga tu aku sorang je. .pelik. pastu dia bw naek level paling atas sekali, keluar pintu lift tu kosong je areanye...then ada satu pintu bilik besar. Masuk dlm ada 2 org tgh tunggu aku....the ceo himself and Hr dia. Aku rs pelik...apprentice je pun, nape sampai ceo? Pendek cite lepas seminggu dia call kata not selected...okla xde rezeki.

Pastu aku pegi alliance bank pulak...ni lawak sikit. Masa tunggu giliran tu adala sorang uncle dtg...dia tegur n tanya dtg tmdg ke? Aku jwb ye...dia tanya position apa? Aku bgtaula...dia tanya tau x keje apa tu....aku jwb x tau. Dia pun bgtau n later tanya so minat tak? Aku jwb tak. Dia pun pergi. Aku terus menunggu, ha kena jawab test gak sambil tu. Then bila kena panggil masuk bilik tmdg aku nampak uncle tu....dia senyum je. Aku pun senyum and dia tanya...nk teruskan? Aku malu2 kata xpela...sy balek dulu.

One fine day...aku dpt another phone call. He claimed he is from petronas. Aku blur, bila pulak aku apply. Lupa sebab byk sgt apply. Rupanya aku pernah isi online application kat petronas website.

Temuduga pg jumaat kat twin tower...jakun sebab 1st time masuk the most iconic building in town. Bila sampai dia bagi se artikle pasal jenayah dikalangan remaja...suruh aku baca. Sambil tu aku pegi toilet, sebab tak biasa dgn pancuran dia abes basah seluar ku huhu. Mujur color hitam so org x notice tapi sejuk la dgn aircond lagi.

simple je temuduga nye....masuk bilik tu just borak2 pasal artikel td then ada skit role play. Mmg makanan akula cara temuduga cmtu. Tak sia2 aku belaja teater haha. Boleh menang award aku rs utk lakonan aku masa role play tu.

Time balek plak nk jd drama...tayar bus pancit. So kami beramai ramai tersadai tgh jalan. Macam2.

After a week aku dpt call dr a lady plak bgtau aku berjaya dlm tmdg tu...yeaa. Now kena pergi Kerteh plak utk chit chat dgn my future boss....

1st time travel ke kerteh n pantai timur. Naek bus n tak tau mana nk stop. Bgtau abg bus tu nk stop tempat yg ada api. Sampai Gebeng nmpak api sibuk nk stop tp abg tu kata ni bukan kerteh dik...ooo

Bila sampai kerteh byk plak apinya....dah nk turun kt mana? Abg tu pun jln terus sampai dah xde api. Dia kata turun jela dik, api xde dh depan nu. Masa tu jam 4 subuh...slumber badak call kakak HR tu minta tolong...sy nak kemana ni? Alhamdulillah rupanya lokasi tu betul2 depan ethylene. So aku pun pegila balai pengawal bgtau nk tmdg....Polis bantuan tgk aku semacam je...subuh2 nk tmdg mende . Dia suruh duk luar haha... jam 6 pg baru dia bg masuk utk solat subuh....tq

Time balek dr kerteh pun best. Tak beli tiket balek pun haha. Bajet kerteh mcm KL...senang je dpt bus. Terpaksala naik bus lompat ke kuantan. Dr kuantan baru naek bus xpress ke kl. Sampai rnr temerloh plak solat lama over sampai kena tinggal dgn bus. Mujur dpt tumpang bus lain huuu

Lepas seminggu keje dgn PET kat kerteh tetiba affin bank call semula. Kata nak ambek aku keje bahgian lain walupun x berjaya utk prog apprentice tu. Aku tolak dgn baek n bgtau dh keje dgn pet. Kakak yg call tu ckp ooo kalo pet elok la dik...stay je situ.

Ok kesimpulan yg aku nk share dgn adik2 ialah...

1. Jgn memilih....keje remeh manapun boleh jd pengalaman berguna utk keje yg lbh mencabar.

2. Persiapkan diri dgn basic mcm lesen etc. English. Komunikasi. Penampilan...kasi tip top. Byk buat sales boleh polish semua tu.

3. Study sikit pasal sesuatu position yg kita mohon. Jgn semberono sampai jd mcm aku haha.

4. Jgn dgr ckp org. Kalau rs nk mohon tu mohon je. Takyah tunggu kawan. Hantar je resume. Bukan kena byr pun....dpt or tak itu rezeki.

5. Be true to urself. No harm kalo nampak jakun pun hehe.

6. Sabarrrrrr and redho.

bai n wasssalam.


Tiada ulasan:

Winter Sonata

Annyeonghaseyo, fellow wanderlust enthusiasts! Join me as I take you on a rollercoaster ride through my unforgettable journey to Korea from ...