Sabtu, Mac 28, 2015

Ramli Awang Murshid (RAM)

Assalammualaikum....

Since primary school aku memang suka membaca. I am more into cerita2 penyiasatan but baca juga novel2 yg purely sastera for the sake of appreciating the authors. Yup ada juga baca novel2 simplistic yg glamor mcm Bukan Puteri Lindungan Bulan etc tu hahaha...

Masa kecik aku biasa dgn Enid Blyton yg dh diterjemahkan ke bahasa melayu...mana paham baca bahasa omputih. Best giler baca cerita 5 bersaudara tu sampai aku terbawa-bawa in my real life...aku tubuh pasukan penyiasatan sendiri dgn kawan2 sekolah hihi. Ntah apa2 la masatu.

Bila masuk U....my lecturer introduced me to Agatha Cristie...tried la baca a few of her mystery novel...menarik but just borrow from library je...not buying any of them. Agatha to me....macam tgk cerita kat channel Diva... dia slow....kita kena sabar tunggu plot berkembang.

Dalam masa yg sama i am also exposed to John Grisham....x kenal pun tapi selalu nampak novel dia atas rak library with such tipikal remarks like New York Best Seller! Which i noticed has been printed on almost all of english novel in book store...like seriously??

Okay back to the subject matter...RAM. aku 1st baca novel dia masa sek men...tajuk Pei Pan. Masa ni belum under alaf 21 and x borther pun siapa yg tulis but that novel won hadiah sastera sumthing...anugerah pak sako kalo tak silap. Sejak tu aku jatuh cinta dgn gaya penulisan dan olahan RAM.

Kebetulan makcik aku pun hantu novel. So bila aku pergi rumah dia time cuti...aku terjumpa novel ADAM. Sebuah naskah RAM juga....damn suspen gile cerita tu. Both Pei Pan and ADAM dah divisual kan dalam drama TV.

Eversince aku baca every single novel yg dihasilkan oleh RAM....tak beli but pinjam either dr acik or my good fren Azmir time di kampus. Bila dah kerja ni baru beli sendiri.

All and all RAM dh hasilkan 24 naskah kalau tak silap and aku dh baca semua kecuali sebuah je lagi....gigih nak cari ni.

Cakap pasal RAM ni...pd aku dia la novelis triller paling sukses di Malaysia. Bila masuk kedai buku, kalo tgk novelist lain org akan baca tajuk novel kan? But for him...org akan baca nama dia dulu...tajuk no 2 and almost tak penting. Sinopsis pun tak payah bother la sebab nama RAM on the cover page tu dah cukup gah.

Cara dia menulis cukup simple. Sekali sekala dia tunjuk skill guna bahasa bunga2 bila ada relevancy. Else he sticks to his usual way. Isi dia full of facts which i like....boleh learn so many new things by reading his novel. Siap bagi reference at the end of his novel so kita tahu dia tak fabricate the facts.

Idea dia original and walaupun agak science fiksyen tapi sentiasa diwajarkan dgn hujahan yg bersifat islamik. Ada nas dan dalil yg bertepatan utk sokong imaginasi2 luar tabii yg dia selitkan dalam plot cerita. Untuk yg dah biasa baca buku dia memang tak rasa janggal la.

Out of his many, aku paling suka series of Laksamana Sunan...boleh imagine cerita ni kalo di layar perak is better than Harry Potter and Lord Of The Ring tu sorry.... dia berjaya buat aku masuk into his own created fantasy dimension without sekelumit pun rasa merepek apa mamat ni.. ha macam tu la.

But yang paling aku tak suka is novel 9 nyawa....sorry to say la RAM. As follower aku rasa novel tu ditulis secara sambilan atau dgn malas....mcm left over food. Tak ada roh RAM yg kuat dalam tu....maybe sebab dia menyelit antara mega novel of sunan the series....dunno.

Wish dapat jumpa 1 hari nanti nak minta signature hehe....selalu pergi pesta buku hoping that dapat jumpa tp belum ada rezeki.

Ok...baru habes baca his latest actually...Raudhah...best. now nak sambung baca Mitch Albom's...the first call u receive from heaven.....dah lama beli tp tak habes2 baca...

Bai!

Tiada ulasan:

Winter Sonata

Annyeonghaseyo, fellow wanderlust enthusiasts! Join me as I take you on a rollercoaster ride through my unforgettable journey to Korea from ...