Ahad, Jun 07, 2015

Go ASEAN: BANDUNG DAY 1

Assalammualaikum!

783km from my last check point in Sepang KLIA 2....wilujeng sumpieng to kota Bandung!!

Tho this is my 2nd trip after almost about 7 years. The excitement is still same. Kami flew Malindo Air and landed at Hussein Sastranegara Airport. 

1st time fly Malindo Air. Crew nya sopan and ramah sekali namun servisnya agak perlahan compare to MAS, air asia maupun fire fly. 

Last time landed in Jakarta. Airportnya kira besar. Tetapi airport Bandung sangat kecil. Sempit dan having massive construction. Gimana pun layanannya baek sekali mungkin kerna kami bawa anak kecil. In Malaysia, kayak airport Kuantan barangkali. 

Kami dijemput oleh mobil dari Hotel Fave Braga. It s a cheapest chain of all Braga's hotels in Bandung. Yet the location is perfect. Satu building dgn mall braga and along jalan braga yg memang happening. Mudah utk shopping dan dining sambil jalan kaki aja.

Day 1 kami langsung hubungi tour guide...Rahmat Sugiarto. Highly recommended. Anak muda yang baik dan dedikasi pada pekerjaanya. Kami dibawa ke FO Anak Kecil kerna mahu beli baju raya Hana dan Hadi. Menarik, lot of selection t├ápi sukar dapat size. Harga pun biasa aja, ngak sangat murah. Infact kalo beli online bisa cheaper di Malaysia. Levelnya sama macam Anakku tetapi barangnya campur pelbagai brands. Masih jauh dibanding Poney aja. 

Lanjut kami ke Fathia...masih lagi toko anak2. Ini kayak Manjaku la kalo di Malaysia. Ia sangat murah. Contoh ya, botol skip hop original cuma sekitar 14 rm. Kami terus lagi ke FO blossom, FO cheap dan FO disebelah blossom...lupa namanya. Beli sikit2 aja disetiap FO utk anak2. Harga yg reasonable cheap tapi ngak ramai org Malaysia. Mungkin waktu atau ngak popular. Lantas kami ke Belacan untuk dinner. Nicely decorated sundanese retaurant. Foodnya enak and harganya sangatttt murah dibanding bumbu desa Malaysia.

Oke ya itu dulu laporan hari pertama di Kota Paris Java......
Rumah makan belacan.....
Day 1 di depan FO....

Catat Ulasan